The Media Strategy Clock

By Isao Tokuhisa

A long narrow island stretches from
north to south ending at Japan’s northern
border with the Far Eastern region of the
Soviet Russian Republic. Slightly smaller
than the State of Indiana, Sakhalin is
completely frozen for six months of each
year. This island in the Sea of Okhotsk
has rich petroleum deposits in the north
and ample marine resources from the
surrounding waters. Flowing with the
wave of perestroika, Sakhalin has wisely
opted to develop its economy by increas-
ing trade with Japan and South Korea,
rather than to follow the centrally
planned economy dictated by Moscow,
10,000 kilometers away.

Two years ago a crew from a small tele-
vision station in western Japan visited the
capital of Sakhalin, Yuzhno-Sakhalinsk, a
city that had been closed to foreigners for
many years. The crew brought a present
for the local television station—a small
one-meter antenna dish for satellite
broadcast reception. At that time, neither
the Japanese crew nor the staff of the lo-
cal television station had any idea that
two years later, the S600 antenna would
be the source of the energy uniting
Sakhalin and Far Eastern parts of Sibe-
ria—Khabarovsk, the region’s center;
Vladivostok, the base of the Soviet Pacific
fleet; and other areas—against the leaders
of the coup d’etat during the three days
that shook the world in August 1991.

A Japanese broadcast satellite stands
in geostationary orbit 36,000 kilometers
directly above Borneo Island in Indone-
sia, at 110 degrees east longitude. This
satellite is designed to transmit waves
only to the long Japanese archipelago.
However, with a large antenna dish, re-
ception of video images is possible not
only in South Korea but also in the
closed, totalitarian country of North
Korea, as well as in all of Sakhalin Island,
Taiwan and the Philippines. Further-
more, with a four- to six-meter satellite
dish, reception is also possible in Beijing
and Shanghai.

This satellite carries two channels from

14 Journal of Japanese Trade & Industry: No. 6 1991

Japan Broadcasting Corp. (NHK), the
leading Japanese public broadcasting
station, concentrating on international
news, sports and the arts, as well as one
commercial channel broadcasting mainly
movies. Over four million households in
Japan, and approximately 400,000
households outside of Japan, mainly in
South Korea and Taiwan, receive
these broadcasts.

NHK has cooperative agreements with
ABC in the United States and major
European stations, as well as arrange-
ments for satellite broadcasts of news
programming with CNN, BBC, France’s
Antenne-2 and stations in South Korea,
the Philippines and Thailand. As a result,
NHK is popular with foreigners living in
Tokyo who look to it as a source of infor-
mation about their home countries.

Sakhalin on Red
Monday

Dateline: A little before noon, August
19, 1991. Sakhalin Television Station,
Yuzhno-Sakhalinsk, capital of Sakhalin.
NHK Sakhalin temporary station chief
Yasuhiro Kondo was in the editorial
bureau of the local television station. The
TASS teletype machine began ringing
fiercely. Urgent! Urgent! The text of the
statement by the State Committee on
the State of Emergency appeared rapidly.
It was the first announcement of the
coup d’etat.

Bureau Chairman Valery A. Belyaey,
known for his reformist ideas, did not
hide his surprise as he said to the NHK
reporter, the only foreigner at the station,
“This could mean the end of perestroika.”
The announcer on the state television
broadcast from Moscow read the TASS
statement in a monotone. The local
military commander repeatedly called
Belyaev, coercing him into broadcasting
nothing but the bulletin from Moscow.

The phones rang wildly as requests for
information poured in from organiza-
tions throughout Sakhalin. Broadcasts

from Russian Television and Russia Ra-
dio, both affiliated with Russian Republic
President Boris Yeltsin, were halted with
the shutdown of Russian Far East broad-
casts. Then, it was the tiny antenna dish
for the Japanese satellite broadcast in-
stalled on the roof of this isolated televi-
sion station in the Far East that changed
the situation. Satellite transmissions
carried minute-by-minute reports from
Japanese, American, British and French
crews in Moscow covering the situation.
From the Ural Mountains east across the
wide Siberian plain there was just one
man whose eyes were pinned on the de-
velopments in Moscow—Valery Belyaev.

Six hours after the coup, Belyaev gath-
ered the station’s camera crew into his of-
fice. He held a microphone as he stood in
front of the television set. First he turned
the channel to the Soviet state broadcast.
There was an old movie on. Then he
switched over to the broadcast coming
from the Japanese satellite. The screen
showed the crowds assembled in front of
the Russian Republic’s parliament.

A seasoned broadcast journalist,
Belyaev addressed his audience. “I want
everyone to see this. This is what is really
happening in our country. And what is
the state broadcasting? Nothing.” The
station’s camera was focused on the tele-
vision’s satellite images from Moscow.
On that day, at 10 p.m., television history
was made when these dramatic images
relayed from Moscow via the Japanese
satellite hovering high above Borneo
were broadcast on Sakhalin Television’s
Channel 12 throughout this isolated is-
land 10,000 kilometers from Moscow. A
shock wave ran across the island.

The red phone connecting the chair-
man’s room with government agencies
rang. It was the major-general of the
Sakhalin KGB headquarters: “Are you
trying to spread disorder among the citi-
zens of Sakhalin? Think it over. Do you
think you can get away with this?”
Belyaev’s reply was short: “I am a jour-
nalist,” he said as he hung up the phone.



The information received from the sat-
ellite broadcasts was relayed to television
stations in Khabarovsk, Vladivostok,
Nikolayevsk in the Amur Province and
Nakhodka by telex, telephone and fac-
simile. Requests flooded in for video foot-
age. Belyaev attempted to transmit the
images he had recorded to surrounding
stations by bouncing the broadcast off the
Soviet satellite in orbit directly south of
Japan above the equator at 140 degrees
east longitude. However, his attempts
were blocked. The mainstream of the
Soviet Ministry of Communications in
Moscow had sided with the leaders of the
coup. Controlling satellite transmissions
was one of the KGB’s main duties, as the
supporters of the coup feared that the
Sakhalin Television “rebellion” might
spread throughout the Far East.

The following morning’s satellite
broadcast showed a close-up of Boris
Yeltsin standing atop a tank in Moscow.
Yeltsin’s speech was taped and broadcast
throughout Sakhalin. Local government
officials transcribed the satellite broad-
casts, and printed and distributed them
to the public. The inhabitants of this
isolated island in the Soviet Far East were
the first Soviet citizens outside of Moscow
to learn the truth about what was taking
place in their capital.

August 22, 6 p.m. Sakhalin time.
Sakhalin Television broadcast a special
two-hour report on the coup’s failure,
prepared from satellite broadcasts of
CNN, France’s A-2 and other stations.
Except for the addition of a Russian inter-
preter, the images were essentially broad-
cast unedited, as they were received by
Sakhalin Television from the satellite.

Belyaev’s secretary called the Moscow
headquarters of the Independent Journal,
a magazine that supported Yeltsin. By
placing the phone next to the television
microphone they were able to broadcast a
live report from Moscow. Detailed re-
ports of satellite broadcasts were provid-
ed by telex to Khabarovsk and a range of
stations across Siberia. Over 100 tele-
grams poured in with requests for infor-
mation. At the same time, an NHK
reporter in Khabarovsk met with local
government officials who stated, “We de-
pend on the information from Sakhalin.

the Philippines.

Due to our high latitude we will need a
6-meter satellite dish to receive trans-
missions from the Japanese satellite.”

Dawn breaks two hours earlier in local
Sakhalin time than in Japan. There is an
eight-hour time difference with Moscow.
In mid-September, a month after the
coup d’etat, Valery Belyaey visited Japan.
He addressed Japanese television jour-
nalists with the following message: “The
light shines from the east. The sun rises
in the east. Dawn in the Soviet Union be-
gins in Sakhalin.”

Technologies of
freedom

On June 14, 1989, former U.S. Presi-
dent Ronald Reagan gave a speech pre-
dicting that microchips would be the
David to destroy the Goliath of totalitar-
ianism, quite accurately foreseeing the
revolutions of Eastern Europe and the
collapse of the Soviet Union. The former
president specifically mentioned facsim-
ile machines, copiers, computer trans-
missions and satellite broadcasts, all
electronic devices that played a role in
the aftermath of the Soviet coup d’etat.

The leaders of the communist parties
of Eastern Europe prohibited satellite
broadcast reception for the general public
while secretly watching it themselves.
The leaders of North Korea, one of the
few remaining closed societies, welcome
the gifts of satellite dishes brought by
powerful Japanese when they visit. Yet
the possession of even a shortwave radio
is prohibited for ordinary citizens.

There are some, although still minor,
channels for information about the out-
side world to penetrate the Great Wall of
ideology that surrounds China and keeps
it isolated. There are thought to be sev-
eral thousand satellite dishes in China

Television pictures sent via a Japanese broadcast satellite over the island of Borneo can be seen from Sakhalin to

capable of receiving foreign television
broadcasts. Successful Chinese living
abroad bring home a constant supply of
popular Hollywood movies and Japanese
VCR units. Voice of America and BBC
broadcasts are accessible. It is difficult to
control the penetration of media from for-
eign sources, especially visual media,
which has one thousand times the data of
sound recordings. Although the Chinese
government does occasionally jam such
transmissions from the outside, its
efforts are certainly not as exhaustive
as were those of the Soviet Union, which
until 1988 maintained a network of
2,000 jamming antennas manned by
15,000 personnel.

When a society that has gone to ex-
treme lengths to close out information
opens its doors, even just a crack, there is
a high chance of chaos, internal distur-
bances and, consequently, an exodus of
refugees and a rise of extreme national-
ism. World leaders realize that media
strategies based on American, European
and Japanese equipment and software
can at times amount to an unstoppable
force, capable of overthrowing the most
oppressive regimes, despite all attempts
to check the flow of communication. It is
just where the iceberg begins to thaw
that the most lethal danger lurks. A
sudden thaw threatens to deluge the
surrounding areas.

The clock to which media strategy is set
can move in increments of seconds, min-
utes and hours, or it can be adjusted to
change slowly —over months and years, or
even generations. The key to the success
of the strategy lies in the hands of those
who wind the clock. m

Isao Tokuhisa is a researcher at the Broad-
casting Culture Research Institute of NHK. |

Journal of Japanese Trade & Industry: No.61991 15

MHN ‘o104d




